Какво да (не)кажем на детето, как да го подготвим
Снимка: Guliver / iStock
Началото на училището носи стрес за родителите, а за децата, които за първи път ще влязат в клас, той е още по-голям.
Как да помогнем на детето да се справи с тревожните емоции. На тези въпроси отговаря Наталия Ремиш.
Аз не ви съветвам непосредствено преди училище да занимавате детето с буквите или да опитвате да разширявате познанията му. Не му говорете, колко е важно да е съвестно, да внимава в час и да се учи добре.
Единствено, за което е добре да се погрижите, според мен, е психическото му състояние.
Дори децата с високо IQ може да изпитват
панически страх от перспективата да тръгнат на училище
Още повече, че много скоро в семейства с по-високи амбиции, те ще чуят в къщи да се говори за оценки, успех - нещо, което също носи стрес за тях.
„Свърши безгрижното време, сега те очакват сериозни занимания“, „Ти вече си голям, трябва да си отговорен“ - от всички страни детето е натоварено от очаквания. За него тя носи едно послание – че животът му вече няма да е като преди. А какъв ще бъде, за него не е ясно. И това го изпълва с тревоги.
Как до го подготвите
Образователната система налага различни правила и има изисквания, а вашето дете е едно – има свои особености и индивидуалност. Затова е добре да действате както и преди. Поне в началото да няма големи промени. Нека нещо в живота му да остане постоянно и стабилно.
1. Седмици преди първия звънец, му разкажете на вас какво ви е харесвало в училище. С кого сте се запознали, кой ви е станал приятел? Какви се били най-приятните моменти? С какво ви е впечатлила първата ви учителка и на какво ви е научила тя? И колко много рождени дни сте празнували заедно със съучениците си.
2. Заедно прочетете книги за училището. Намерете такива, които запознават с атмосферата в училище и заедно с детето обсъдете очакванията и тревогите му.
3. Кажете му, че най-важното е в училище да му е интересно. Обяснете му, че в началото може да му се види малко странно, защото всичко ще е ново за него. Но с времето, ще спечели нови приятели и ще си намери много интересни занимания.
4. Винаги имайте едно на ум: сега на детето му е трудно. Нови емоции, нови запознанства. През първия месец вкъщи синът/дъщеря ви може да се държи лошо или по-нервно. Той е принуден да следва правила, да се въздържа в час, да се съобразява с много правила – затова, когато се прибере вкъщи, емоциите се отприщват. Не принуждавайте детето да ги потиска и прикрива. Помогнете му да премине през тях. Говорете с него, за да разберете как се чувства в училище.
5. Говорете с него не за това какво е научило в клас, а какви деца е срещнало. „На кой чин седиш? А кой е пред теб?“ „С кого си игра през междучасието?“ „Има ли някой, с който искаш да се запознаеш и да станете приятели?“ , „Има ли някой, който те обижда?“, „Плака ли днес в училище?“, „А кое беше вай-веселото нещо, което ти се случи?“
Детето често не може да възстанови случилото се през дена в хронологичен ред. Затова често на въпроса: „Как беше в училище“, ще чуете отговор: „Не зная“ .
Помогнете му да си спомни и да говори с това с вас.
Мона Василeва
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари